Preživeli leš
10. deo
Kada se početkom ovog proleća jedne večeri Žika
pojavio pod hrastom, uveliko se vodila rasprava o ratovima u svetu. Među
pijancima se našao i jedan učitelj koji je ostao bez posla zbog nedokazanih
optužbi da je seksualno uznemiravao učenice trećeg razreda osnovne škole. On
nije bio toliko čest gost pod hrastom. Dolazio je povremeno. Kako je te večeri
Žika nešto kasnije pristigao, učitelj se opustio i preuzeo mesto glavnog
pripovedača. Jer, nije voleo da bude Žikin sagovornik, a nije ga rado ni
slušao. Mada, bilo je obostrane netrpeljivosti među njima dvojicom. Žika ga je
sa nevericom ispitivao pogledima i slobodnim posmatranjima, pokušavajući da
dozna jesu li ili nisu optužbe za pedofiliju tačne ili smišljene iz ko zna
kakvih razloga. Učitelj je započeo priču o večitim ratovima naše nacije koja je
oduvek bila primorana da se brani pred najezdama velikih sila. Prisetio se
davnih osmanlijskih osvajanja, bacajući kletve na sve što je islamsko. Pominjao
je i velikog Lazara i Miloša Obilića. Tvrdio je da se samo u našem narodu mogu
naći takvi mučenici koji biraju slavnu smrt, a odbijaju sramni život.
Pripovedao je o Lazarevom zavetu, veličajući srpske sinove čije su kosti ostale
na Kosovu. Sa oskudnim poznavanjem istorije, učitelj se upustio u neku novu
verziju priče o prošlosti naroda koji pati zbog tuđe krivice. On je to činio
više radi nekog ličnog zadovoljstva, svestan da ni njegovi slušaoci ne poznaju
prošlost u pravoj istini i da njima može izneti neku svoju varijantu onoga što je
bilo. Drugo zadovoljstvo mu je bila jedinstvena prilika da zauzme mesto glavnog
pripovedača dok nema Komandanta Žike i da dokaže da i on nešto ima da
pripoveda. Nešto značajno i poučno iako nikad nije učestvovao u ratu. Slušaoce
je ubeđivao da među narodima sa ovih prostora postoji mržnja, i to samo mržnja
prema nama, zasnovana isključivo na rasnim, verskim i nacionalističkim
pobudama. Za njega su samo verski i nacionalni razlozi bili motivi za rat.
Donekle je i sam bio fanatični rodoljub, ali je svoj patriotizam otkrivao u
znacima patetičnog ponosa. Pošto je neslavno završio svoju učiteljsku karijeru,
učlanio se u jednu političku partiju koja je zagovarala snažnu ljubav prema
sopstvenoj naciji, a odbojnost i prezir prema nekadašnjim neprijateljima. Nesvesno
potkupljen ideološkim stavovima političke partije kojoj se priklonio, učitelj
je svoje ideje prenosio slušaocima pod hrastom. Tako je u njegovim pričama
istorija bila iskrivljenija, oštećenija, više predstavljena tradicionalnim
idejama koje su mogle živeti samo u priči, a ne u zbilji. Učitelj se zaklinjao
da je za pogibije na Kosovu polju kriv sam Branković kojeg su potkupili Turci i
podbunili protiv Lazara. U bosanskim Muslimanima je našao špijune koji su
sarađivali sa švapskom gospodom, pa je zato došlo do Prvog svetskog rata. Nije
poštedeo ni ustaše koje su se dodvoravale Hitleru kad je krenuo na nas. I tako
je učitelj našao da je njegova teza o verskim netrpeljivostima i potrebama da
se uguši naš rod sasvim ispravna. Jer, bogatstvo naše nacije jeste u veri koja
se vekovima neguje i koju su proslavili veliki svetitelji, graditelji crkava i
manastira, kojima se broja ne zna. Onda je izneo i neku tezu, koju je dobrim
delom sam izmislio, da smo kao nacija skoro najstariji na svetu, i da zato
svetske sile žele da nas potamane i zbrišu sa lica planete, jer su ljubomorni
na našu slogu, pamet i kulturu. Žika je
naišao baš kad je učitelj došao do poslednjih ratova i kad je pronašao nove
krivce.
- Eto, i oni su krivi za rat u Bosni. Da oni nisu
nahuškali balije i ustaše, rata ne bi ni bilo. Jer su znali da nas ovi mrze i
da bi nas sve poubijali, samo da su mogli.
Najveći vrmenski period tokom rata Žika je proveo
u Bosni. Poneo je sirotu Bosnu u srcu kao najneobičniji kraj koji je video, kao
zemlju u kojoj se nikad nije znalo ko vlada, ko robuje, niti će joj se nebo
ikad smilovati. Uplašivši se zbog Žikinog iznenadnog dolaska, učitelj prekide
svoju priču i ulagujući mu se pozdravi ga:
- Uostalom, ako to neko bolje zna, to je naš
Komandant Žika, pa neka vam on kaže ako meni ne verujete.
Žika priđe okupljenima i smesti se pored učitelja.
Izvadi svoju flašu, nategne, otpije nekoliko gutljaja. Zagleda se preda se i
počne:
- Bosna... Tužna li je ta Bosna...
Žika ućuta na trenutak, uzdahne i nastavi:
- Ali, ne znate vi kakav je život u Bosni, niti
šta znači rat u Bosni, gde svak ratuje samo za sebe, a ne zna više ni zašto
ratuje, ni kad će prestati da ratuje. Bosna je prokleta, osuđena da se u njoj
vode ratovi dokle god postoji i poslednji grumen njene zemlje. Bosnu je sam Bog
odabrao kao večiti pakao na zemlji. Bosna
je divna zemlja, zanimljiva, nimalo obična zemlja po svojoj prirodi i po svojim
ljudima. Bosna je zemlja mržnje i straha, kaže Ivo Andrić u jednoj svojoj
pripoveci. I tamo još kaže da u toku noći katolička katedrala, pravoslavna
crkva i Begova džamija u različito vreme oglašavaju ponoć, a da bedni Jevreji
ni nemaju sata na svom hramu. Ako ne mogu oko vremena i kalendara da se
dogovore i slože, a kako će oko drugih, krupnijih i važnijih stvari da nađu
zajednički jezik. Prokleti ljudi proklete zemlje! Ali, nije Bosna jedna jedina
u svetu kao takva. Bosna je slika čitavog ovozemaljskog prostora u kojem su
ljudi navikli da se dele, razlikuju i žive u večitim trvenjima, gde samo jak
slabijeg napada. Bosanci su krivi što im je pusta Bosna takva, kao kazan u
paklu u kojem se jedan kuva, a drugi potpaljuje vatru, dok se ne okrene sat, pa
se obrnu uloge. Onaj iz kazana izađe, a drugi u kazan uđe. E, tako je svako na
ovoj planeti kriv, kriv što je zaražen ljudskim gadostima i svakojakim
prljavštinama. I to sve zbog izmišljenih razlika među ljudima. Prokleti ljudi!
Zaboravili smo da smo svi samo ljudi!
Žika je sa uživanjem prepričavao delić Andrićeve
priče, iako ga slušaoci nisu sasvim dobro razumeli. I stigoše ga sve one slike.
Otvorili se putevi koji nose smernice ka onome što je iza, što je prošlo. A
ničeg od toga u stvarnosti nema! Samo sećanja čuvaju! Ostale pustoši na mestu
nekadašnjih kuća, podignute druge, modernije zgrade. Čuo je Žika da je umro duh
starijih neobičnih vremena. Nije se vraćao, ali je slušao od ljudi. Nije se
vraćao jer ne sme da ode. Zna da ne sme. A tako ga sećanja vuku da pređe
granicu. Da ode na onu stranu. Da se nadiše hladnog planinskog vazduha. Da
zadrema u nekoj brdskoj kućici, gde pucketaju drva u peći. I plamen osvetljava
oskudno nameštenu seosku sobicu. A napolju se čuju pucnji pušaka. Da ode kao
putnik koji traži nešto što je izgubio. Da obiđe sve još jednom. Da popije
vrelo mleko koje seljanka donosi, sveže, onako u kanti, tek pomuženo, još
vrelo, tek doneto iz staje. Da stavi ruku na užegli most na Drini, da oslušne
iz njega nečujne glasove prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Da prošeta Baš
čaršijom i da pusti da mu u grudima odjekuju zvona sa saborne crkve, dok sa
druge strane grada hodža poziva svoje vernike na molitvu. I da pijucka crnu
kafu u nekom od turskih dućana. A narod hoda, ide, nekud žuri. Pa da popije
vino koje mu toči Azrina ruka. Ona bela, mlada ruka. I da se spusti do pekarice
na dnu sokaka, tamo gde sedi starac pravi najbolju pitu krompirušu, a služi je
njegova ćerka, ona sa bujnom kosom i gustim obrvama, ona što joj od zdravlja i
mladosti puca bluza, a pod njom igraju dve dojke, kao dve jabuke, zrele i
mirisne. Sve mu to nedostaje. Ali, ničeg nema. Bilo, prošlo, kao da nije ni
postojalo. Nema ni Azre, ni zvona, ni hodžinog glasa, ni pekarice. Samo ljuta
domaća prepečenica raspaljuje vatru u grlu, jede grudi, nagriza creva u utrobi.
Kao otrov mili po telu. Samo je još taj lek ostao. Da pojede sve organe, da
sasuši i nagrize telo. Kad već ništa drugo ne preostaje... I dok tako misli o
dalekoj zemlji Bosni, Živojin Marković, Komandant Žika, oseća jednu neprijatnu
bol u telu. A sa usana mu se otkidaju reči:
- I opet će biti rata…
Jer, ako bude rata, zna Žika, zna da neće izdržati.
Poći će kao dobrovoljac. Primiće ga neka jedinica kao starog vojnika, kao
iskusnog ratnika. Samo ako bude rata, moći će da ode tamo, tamo da umre i da se
pokaje za svaki svoj zločin. Da opere svoje greške, kao nečistoću na telu, kao
mrlju na odeći. Samo da opet bude rata. Samo još jednom, makar na jedan dan,
jednu noć. Bar jedno svitanje da dočeka. Ali, sve te želje nestaju, gase se,
ostaju tragovi mogućeg, kao deo Azrine haljine, lelujaju u zamagljenom vidu.
Igraju, odmiču i tope se dok ih mrak guta.
- I opet će biti rata. Opet. Ali, rata bez žrtava.
Jer, treba da prežive oni koji su mrtve videli i čuli. Da iz grobova izađu oni
pređašnji, a da u grobove legnu neki novi leševi. I da se tako uskomeša, uzbuni
sve živo i mrtvo. A bogovi da se smeše ljudskoj gluposti i ludosti. I da sede
gore na tronovima, kao bekrije u kafani, da se kuckaju čašama i nazdravljaju
dok mi pucamo jedni na druge. Mora opet biti rata! Pa, kad počnemo da se
ubijamo, da niko od nas ne umre, a da svi u smrt odemo!
Mora biti nekog rata. Neki novi ljudi će ga
povesti. Jer, tako treba. Tako sudbina hoće. Čitavo čovečansko vreme je
ispunjeno ratovima. Mora i budućnost doneti neke ratove. Samo, Žika se plaši da
ih neće dočekati. Siguran je da mu je ovo poslednje leto. Možda zato priča,
možda olakšava duši, rasterećuje je pred napuštanje tela. Da lakše i brže
putuje tamo gde vladaju bestelesne sile. Možda ga nagriza savest, ona pritajena
savest koju je pokrila bolest razočarenja. Zna Žika da će sasvim svenuti kad
dođe jesen, kad sve što je sad zeleno požuti i padne na zemlju. Tada će i on
pasti u neki tvrd i dubok san iz kojeg se neće probuditi. Zato trpi bolove u
utrobi i gušenje u grudima. Da ubrza svoju bolest, da joj pomogne da ga
nadvlada i da ga polomi. Jer, ne živi mu se više. Ovako, kao preživeli leš
jednog mučnog rata može samo da priča, da iznosi iz sebe svoje iskustvo i da
ode. Da nestane. Da ga ne bude više. A posle... Biće drugih preživelih leševa
koji će imati neke svoje priče o ratu.
No comments :
Post a Comment