Šta čitaju
oni o kojima čitamo?
Jedan od najboljih humorističkih pisaca u
srpskoj književnosti, Stevan Sremac, stvarao je na prelazu između XIX i XX
veka. Iza njega je ostao nemali broj književnih dela koja i danas privlače
čitalačku pažnju- ,,Zona Zamfirova’’, ,,Ivkova slava’’, ,,Pop Ćira i pop Spira’’,
,,Čiča Jordan’’, ,,Časna Starina’’, ,,Kir Geras’’.
Skupljajući građu za svoja dela, Sremac najčešće
koristi anegdote, priče, dogodovštine iz svoje okoline. Tako nastaje i humoristički
roman ,,Pop Ćira i pop Spira’’, koji obrađuje sukob dveju svešteničkih
porodica.
Sremac čitaoce oduševljava izborom svojih junaka.
On ih predstavlja uz detaljne opise fizičkog izgleda, vernim prikazom
ponašanja, postupaka, odnosa sa drugim likovima, posredstvom razgovora i radnji
u kojima se otkrivaju njihovi karakteri. Akteri romana ,,Pop Ćira i pop Spira’’
su popovi, njihove popadije i ćerke. U nameri da pred novim učiteljem kojeg
doživljavaju kao učenog čoveka, čoveka od škole i knjige, a koji bi kao takav u
jednoj prostoj seoskoj sredini bio idealan zet svešteničke kuće koja ima ćerku
za udaju, dve popadije se upuštaju u pravo takmičenje. Pribegavajući
neiskrenim, neskromnim i često hiperbolisanim pohvalama svojih jedinica,
popadije Persa i Sida govore o marljivosti, vaspitanju i lepoti svojih ćerki, a
iznad svih kvaliteta uzdižu duhovne i intelektualne vrednosti. Kao hvale vredan
atribut devojaka izdvajaju njihove čitalačke sklonosti. Popadije smatraju da
upravo pred učiteljem Perom treba da naglase šta i koliko njihove ćerke čitaju,
jer mora biti da je i on, kako je učitelj, jedan vrlo načitan čovek.
Kako popadije ne poseduju književnu kulturu, izrađa
se originalni humor u Sremčevom romanu. Govoreći o Melanijinom strastvenom
čitanju nemačkih ljubavnih romana, njena majka, popadija Persa, čitanje dovodi
u vezu sa Melanijinim čestim fizičkim slabostima. I još dodaje da Melanija
počne da bunca u snu na nemačkom, gotovo se razboljeva od čitanja. Ali, i to je
sve deo visoke kulture i gospoštine kakvu treba da poseduje jedna devojka pred
udaju. Istina, Melanija čita, i to jeftine, sentimentalne, romantičarske
romane, koji pretežno u patetičnom tonu obrađuju ljubavnu tematiku. Popadija
Sida ne odustaje od takmičenja i u borbi za zetom nastoji da naglasi da i njena
Jula čita, i to ne krišom kao Melanija, već naglas pred majkom. I sama Sida je
čitalac, krijući se od muža neretko iščitava ,,Sanovnik’’. Ali, Jula ima još
jednu strast, još jednu aktivnost. Ona u svesci na čijim koricama piše ,,Poesie’’
zapisuje kulinarske recepte.
Šta čitaju Sremčevi junaci? Zašto čitaju? Šta
knjiga predstavlja za njih? Ne možemo poreći činjenicu da Melanija i Jula
čitaju. Čitanje im obezbeđuje zavidan status u seoskoj sredini. Čitanje je
način da dođu do muža. Čitanje je za Julu mogućnost da se identifikuje sa nekim
sebi sličnim, nesrećno zaljubljenim knjiškim junacima, i posredstvom čitanja
ona pronalazi svoju sudbinu, jer je nesrećno zaljubljena u udvarača Šacu.
Sremac se u ovom romanu poigrao sa jednim vrlo
ozbiljnim pitanjem iz polja književnosti. Predmet njegove komike je i samo
čitanje.
Ako pažljivije danas pogledamo čitalačku publiku, uvidećemo
da su i oko nas čitaoci, a naročito čitateljke koje su ubeđene da im čitanje
obezbeđuje mesto u elitnim, intelektualnim slojevima društva. I današnje
čitateljke vredno čitaju, iako ne pojme da im je književni ukus izgrađen
isključivo na osnovama kič literature. I danas pojedine žene pokušavaju da
pronađu lek za svoje ljubavne muke u bezvrednim, melodramatičnim ljubićima.
Sremac prilazi složenoj tematici, koja će, čini mi
se, dok je u ovom svetu loših čitalaca, biti nerešena rasprava, a to je odnos
književnoumetničkog sveta i stvarnosti. Dok popadija Persa, koja nigde ne
priznaje da li je ikada pročitala neku knjigu, tvrdi da je to čitanje ipak
,,nešto, nešto posebno’’, popadija Sida sa nevericom osuđuje svet književnosti:
,,E, kad bi to bilo istina! Nego, tek tako, ma
ko-A ko je spiso to? Ta da je sto puti trukovano-pa ne verujem ja u to!’’
Možda bi se na kraju ove skromne polemike o
čitanju valjalo prisetiti reči velikog Andrića, koji veli:
,,Nije najveća budala onaj koji ne umije da čita,
nego onaj koji misli da je sve što pročita istina.’’
Jer, iako je umetnički svet neodvojiv od ovog
materijalnog, našem oku dostpunog, prolaznog sveta, to je ipak neki drugi,
viši, duhovniji, samim tim realniji i irealniji svet, koji se samo čitanjem
može oživeti i doživeti. Zato čitanje ne može biti samo sredstvo kojim se
ostvaruju praktični ciljevi i planovi i izgrađuje identitet intelektualca.
No comments :
Post a Comment